Ergonomi på arbejdspladsen

Ergonomi på arbejdspladsen

Der findes et utal af arbejdspladser, som alle sammen kræver forskellige staturer i forhold til holdning, når man skal udføre sit arbejde. Tømreren der løfter tungt træ, og skal sørge for at løfte med benene og ikke ryggen. Den mere almindelige kontormedarbejder, der befinder sig i sin kontorstol det meste af dagen. Pædagogen der løber rundt og leger med børnene, samtidig med at de skal være opmærksomme på børnene. Alt i alt findes der mange staturer, og alle bliver nødt til at respektere, hvad der er godt for deres krop, og hvad der ikke er. Vi har derfor skrevet en artikel, med et par gode råd til, hvordan du passer bedst på din krop.

Et par simple tips til bedre ergonomi

Der er et par forholdsregler man kan følge hvis man ikke ønsker smerter i rygregionen eller andre steder. For det første er det vigtigt at have det rette udstyr. Din stol skal have ryglæn og armlæn, hvis du bruger mere end et par timer i den om dagen. Derudover er et hæve-sænkeskrivebord også altid anbefalet. Disse kan hæves eller sænkes til den rette højde, der passer dig. En god indretning hjælper også på den daglige ergonomi. Hvis du skal strække dig langt for at nå skriveblokken, hvis du skal løfte noget hver gang du skal have fat i noget. Alle disse ting er med til at mindske ergonomien på din arbejdsplads.

Hvis du er mere aktiv i dit arbejde, så fokuser altid på at løft med benene og ikke med ryggen. Ryggen overbelastes hurtigt. Og apropos aktiv, så vil lidt daglig aktivitet altid belønne sig, om du sidder på kontor eller arbejder mere fysisk. Den daglige aktivitet vil øge din kernestyrke og kondition, som gør at du hurtigere vil føle dig tilpas i forskellige positioner og derved mindske risikoen for dårlig arbejdsergonomi.

Hvis du ikke føler ovenstående er nok, er der flere virksomheder som arbejder med ergonomi på arbejdspladsen. Tag eventuel kontakt til disse, hvis du mener der er et behov.

Behandling

Hvis skaden er sket, og du føler en konstant smerte i ryggen eller nakken, så er der flere behandlingsformer der anbefales. For det første er det altid vigtigt at kontakte sin læge og høre hvad lægen anbefaler. Lægen vil højst sandsynligt anbefale at du besøger en fysioterapeut, massør eller akupunktør. Disse specialiserer sig oftest i arbejdsergonomi, og kender derfor de rette løsninger til din krop.