Bogføringsbranchen bliver mere og mere digital

Bogholderbranchen har ændret sig meget gennem de sidste 10 år. Digitaliseringen har sat sit præg og automatiseret en del af processerne.

For bare små 10 år siden, var denne branche langt mere afhængig af lommeregner og blyant og papir, men i dag er en del af processerne blevet overtaget og dermed er det blevet nemmere at regnskabsføre.

Udviklingen inden for digitalisering af regnskab har rumsteret i et stykke tid, og dette har kunne mærkes hos bogholdervirksomhederne. En af disse virksomheder er Optimizor. Hos Optimizor har man fulgt med på sidelinjen, men har dog valgt at implementerer en del af de digitale værktøjer, da man spår dem en lys fremtid.

De digitale værktøjer har dog den konsekvens at den menneskelige interaktion som tidligere har været der, er blevet mindre. Hos Optimizor ser man det dog både som en fordel og ulempe. Mange kunder synes dog det har gjort processen direkte nemmere istedet for at skulle mødes med sin bogholder, kan man tage et møde over Skype eller sende en mail.

Automatisering som denne udfordrer også den traditionelle forretningsmodel og tvinger virksomheder til at tænke ud af boksen.

Optimizor tilbyder også vikarløsninger, og her har man også leget med idéen om at automatisere denne proces i et system hvor kunder direkte kan gå ind og booke en vikar, men denne idé er stadig i udviklerstadiet.

Automatisering frigører netop mere tid, og denne tid har man valgt at bruge på at håndtere endnu flere kunder end man hidtil har gjort. Dette vil selvfølgelig have den uheldige konsekvens at på sigt kan prisen blive presset ned, da man jo kan håndtere flere kunder på en gang.

For større bogføringsvirksomheder er det her dog ikke en uheldig konsekvens. For jo hurtigere en opgave kan udføres(med hjælp af automatisering), jo flere kunder kan der håndteres på én gang, jo flere penge spares der.

Automatiseringen af en række opgaver er uundgåeligt i bogholderbranchen, de digitale værktøjer skal inspirere og bruges.